divendres, 28 de gener del 2011

Toni Catany responde a Josep Bou

El miércoles 19 de enero de 2011 el fotógrafo TONI CATANY respondió al cuestionario que he preparado para el proyecto FOTÓGRAFOS INVITADOS basándome y tomando como inspiración el “Proust”.


Este proyecto en su primera fase lo he planteado para ser visionado en la red pero con el objetivo que al cierre del mismo pueda tomar forma de libro.



Toni Catany en su estudio de Barcelona


Toni Catany responde a Josep Bou

*Cada cuestionario se publica en el idioma que se haya expresado el invitado


Què suposa per a tu ser fotògraf?

És el que he volgut ser sempre, ser fotògraf ha estat complir un somni que tenia des de petit, jo volia una càmera de fotos que portaven uns tios que tornaven d’Amèrica. També m’interessava la pintura i volia fer Belles Arts, però en descobrir la fotografia vaig decidir que era el que més m'interessava i és el que he fet sempre. M’ha compensat fent sempre lo que m’ha donat la real gana.

Què creus aportar a la fotografia?

A la fotografia no sé si li he aportat alguna cosa, però mai he intentat aportar-li res de nou. M’interessa fer fotos i satisfer-me a mi mateix - encara que generalment mai en quedo, de satisfet -.

Què és per a tu enquadrar?

L’enquadre és molt important, al mateix temps que la composició de la imatge. Al principi el que fotografiava no s’ajustava exactament als formats de negatiu i paper. Quan vaig decidir deixar el format complert del negatiu, les fotos milloraren molt perquè mirava molt l’enquadre al moment de fer la foto, i això ho he fet sempre. Val a dir que faig una fotografia molt “calmadeta” que no és de reportatge, però no crec que en Cartier Bresson o la Cristina García Rodero reenquadrin molt les seves fotografies.

Què desperta la teva creativitat o inspiració en la construcció de nous projectes?

La curiositat, encara que és un problema canviar de temàtica. Jo m’he passat molts anys fent un mateix tema: 12 anys dedicats al bodegó; al nu 4 o 5 anys, i… un no sap mai quin serà el proper tema a desenvolupar. M’ha de sortir de dins. És una incògnita i no sé sap mai quan sorgirà un nou tema, però suposo que és la curiositat i el conèixe's un mateix.

Quin és el traç principal de la teva obra fotogràfica?

Encara que també em satisfà una gran foto isolada, no és el tema principal. Al llarg de la meva trajectòria sempre he cercat potenciar l’obra a traves de les temàtiques clàssiques que he anat desenvolupant: el retrat, el paisatge, el nu, el bodegó… el conjunt de l’obra és el que marca el traç del fotògraf.

Quin fotògraf / fotògrafa t’ha influenciat més al llarg de la teva trajectòria?

Jo crec que no n’hi ha un de particular, m’ha influenciat una certa cultura fotogràfica i percebre el que fan o han fet els altres. M’he mirat bastant els fotògrafs de cada moment, quan començava, a la revista Destino hi publicava Eugeni Forcano, veia fotos d’Oriol Maspons; Miserachs; Català-Roca… però crec que no m’han influït gens. De la revista Life -que hi estava subscrit- em va impressionar la fotogràfa americana Mari Cosindas que treballava amb Polaroids, em cridava l’atenció el que fotografiava i els colors especials de les imatges. També vaig descobrir fotògrafs com Irving Penn, que m’agradava molt, però un influència directa no l’he tingut mai. Sempre han estat un cúmul de detalls que vas veient d’uns i d’altres i que et van enriquint.

Quina fotografia tens pendent?

No, no en tinc cap, si bé és cert que una temporada volia fotografiar un torero vestit de torero i fer-li un bon retrat… però això ja se m’ha passat, i no hi ha res que m’atregui especialment.

Per qui t’agradaria ser fotografiat?

No tinc cap interès ni ganes de servir de model de ningú.

Alguna obra d’art et sembla insuperable?

En dir obra d’art quasi penso més en pintura que en fotografia, tot i que també en fotografia. Hi ha fotògrafs que m’agraden molt, però la pintura flamenca, el renaixement italià, la pintura veneciana, i dels pintors actuals m’interessa molt el Miquel Barceló, i es que sempre m'ha interessat.

Un color.

Un color… el vermell.

Un fotògraf.

Un fotògraf… en Sudek.

Alguna cosa bella.

El mar o Venècia en tots dos llocs hi estic molt bé, en un estat fantàstic.


Próximo fotógrafo invitado FERRAN FREIXA